هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ISI و ISC چیست؟

ISI و ISC چیست؟

موسسه اطلاعات علمی  ( Institute for Scientific Information=ISI )

 بانک اطلاعات ISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف می باشد. شمار مجلات ISI ثابت نیست. یک مجله ممکن است در یک زمان٬ از مجلات ISI محسوب شود٬ اما به دلیل کاهش بار علمی٬ بعدا از لیست مجلات ISI کنار گذاشته شود. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ مجله٬ در لیست ISI قرار دارند. هر ساله ۲۰۰۰ مجله جدید مورد ارزیابی قرار می گیرد و حدود ده درصد آنها به لیست ISI اضافه می شوند.

هر مجله علمی قبل از انتخاب شدن و فهرست شدن در ISI یکسری مراحل ارزیابی را پشت سر می گذارد. ازجمله عوامل مورد ارزیابی عبارتند از:

1- رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ،

2- کمیته علمی منتخب مجله،وارزیابی اعضاء هیئت تحریریه

3- تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن،

4- نشر به موقع مجله و جایگاه نشرآن می باشد.

5- شاخص فاکتور اثر Impact Factor

6- شاخص فوری Immediacy Index

7- نیمه عمر استناد

لازم به ذکر است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی گیرد بلکه با بررسی مجموع عوامل یک امتیاز کلی داده خواهد شد. از جمله مواردی که در ارزیابی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقالات، چکیده و کلمات کلیدی باید به زبان انگلیسی باشد همچنین توصیه می شود که منابع نیز به زبان انگلیسی نوشته شوند. اگر چه اطلاعات علمی مهم به تمامی زبانها به چاپ می رسد اما موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و ارزیابی ISI قرار گیرد زیرا ارزیابی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند عناوین و منابع بکاررفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. داوری علمی و تخصصی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از جمله عمده ترین موارد مورد توجه ارزیابی کنندگان می باشد که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است.

بد نیست بدانید این موسسه هم اکنون به عنوان موسسه اطلاعات علمی تامسون شناخته می شود.

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا Impact factor چیست؟

این عامل همه ساله توسط ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR ٬ منتشر می شود. این ضریب٬ نه برای مقاله یا نویسنده٬ بلکه برای مجله محاسبه می شود.

“شاخص آنی” چه تفاوتی با عامل تاثیر دارد؟

برای محاسبه شاخص آنی (Immediacy index) هر نشریه ، تعداد ارجاعات در هر سال به تعداد مقالات چاپ شده در همان سال تقسیم می شود. در حالی که عامل تاثیر مراجعه در 2سال بعد را نشان می دهد. شاخص آنی میزان مراجعه در همان سال چاپ مقاله را گزارش می کند که نشان دهنده آن است که مقاله خیلی سریع مورد توجه دیگر محققان قرار گرفته است.

معیار اصلی ورود مجلات به نمایه های  ISI چیست؟

ISI مجلاتی را نمایه می کند که احتمال استناد به آنها بیشتر باشد. اگر دانشگاهها می خواهند مجلات خود را در نمایه های ISI وارد کنند، علاوه بر رعایت ضوابط عمومی مانند وضعیت نشر، کیفیت مقالات، ترکیب سردبیری و تحریریه و … باید در جستجوی راهکارهایی باشند که به مجلات آنها از سوی مجلات منبعISI Thomson ، استناد شود.

بنا به گفته رئيس کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي، هم اکنون 25 مجله ايراني توسط ISI شناسايي شده و نمايه مي شود و تلاش بر آن است تا اين تعداد به 500 مجله افزايش يابد .

 

ISI بودن یک مجله را چگونه تعیین کنیم؟

بهترین راه٬ مراجعه به سایت هایی نظیر تامسون است. زیرا همچنان که گفته شد٬ هم تعداد مجلات زیاد است و هم ISI محسوب شدن یک مجله ممکن است همیشگی نباشد.

 

*چگونگی دریافت مقالات از ISI :

یکی از مشکلاتی که پژوهشگران ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با آن دست به گریبان هستند، تامین مطالب مورد نظر برای تحقیقات کتابخانه‌ای یا Literature Survey است. در این زمینه مهمترین پایگاه جهانی در مقالات تحقیقاتی مجموعه مجلات ISI می‌باشد که روش ‌های زیادی از جمله استفاده از امکانات بانک‌های اطلاعاتی آنلاین مانند Elsevier وجود دارد. در حالیکه خلاصه (Abstract) این مقالات به سهولت قابل دسترسی است، متن کامل (Full Text) آنها برای استفاده عموم رایگان نبوده و مبلغی از حدود 25 تا 45 دلار برای هر یک مقاله باید توسط مشتری پرداخت شود.

بخش دانش و فناوری سایت تبیان امکانی برای محققان فراهم آورده تا بتوانند مقالات تمام متن درخواستی خود را از پایگاه های زیر درخواست دهند.

• Science Direct / Elsevier

• Cambridge Journals

• Emerald

• Highwire Press

• JSTOR

• NTIS (EV2)

• Scopus

• Web of Science (ISI)

• IEEE

برای درخواست

ایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) چیست؟

نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده است.

پس از ISI (پایگاه استنادی علمی) و اسکوپوس (Scopus) در هلند، ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.

ISC شامل : 

1- گزارشهای استنادی نشریات فارسی   (Persian Journal Citation Report (PJCR

2- گزارش‌های استنادی نشریات عربی     (Arabic Journal Citation Reports (AJCR

3- گزارش‌های استنادی نشریات انگلیسی  English Journal Citation Reports (EJCR)

4- نمایه استنادی علوم ایران    (Persian Science Citation Index (PSCI

5-نمایه استنادی علوم جهان اسلام     Islamic World Science Citation Index

6- طلایه داران علم ایران       (Persian Essential Science Indicator (PESI

7- فهرست مندرجات فارسی     Persian Current Content

8- پایگاه استنادی برترین کنفرانس های علمی فارسی  Persian Highly- Cited Proceedings Database  (PHPD)

9- نظام آگاهی رسانی استنادی ایران  Persian Citation Alert

10- نظام آگاهی رسانی نشریات علمی جهان اسلام  ISC Current Awareness Services

11- نظام گزارش استنادی   Citation Report

12- نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی Persian Journal Performance Indicator

13- تحلیل پایگاه داده های نشریلت فارسی   Analysis of Persian Journal Database

14- نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام  ISC E-Journals

15- تولید کتاب علم ایران

لیست ژورنال های ISC

پایگاه داده ی استناد علمی جهان اسلام (ISC)، یک نمایه ی استنادی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و پس از تایید توسط سازمان کنفرانس اسلامی ایجاد گردید. این پایگاه تنها نشریات جهان اسلام را استناد می­نماید.

این پایگاه در باکو، آذربایجان در چهارمین اجلاس وزرای تحصیلات عالیه و تحقیقات علمی که در اکتبر ۲۰۰۸ برگذار گردید مطرح شد. این پایگاه توسط مرکز استناد علمی جهان اسلام که در شهر شیراز قرار دارد عمل می­کند. در سال ۲۰۰۹، ISC با Scupos طرح شراکت ریخت که اجازه ی استناد انتشارات ISC را در Scopus فراهم می­آورد.

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

دیدگاهتان را بنویسید